środa, 4 lutego 2015

BOLT przy PIWKU


Środowisko graczy Bolta ciągle nam się rozrasta. Gra która dotychczas miała wymiar „niszowej” powoli urasta do miana „na równi konkurującej z innymi produktami na rynku”.

To już nie tylko odskocznia, nie tylko mini systemik.. :)

Ten rozrost wymaga stałych spotkań jakim są turnieje/inwenty. Czyli miejsca i czasu w którym masz tzw „pewniaka że trafisz na podobnie uzależnionych od plastic cracku”
I choć jako org staram się aby były one okraszone ciekawymi scenariuszami, fluffowymi wstawkami czy narracjami, to jednak wymagany balans, nie pozwala na pełne szaleństwo..
Tak samo w wymiarze rywalizacji; choć nagrody są losowe, przy grze słychać salwy śmiechu, to jednak nie da się uniknąć nawet zdrowego pierwiastka rywalizacji.

A prawda jest taka (w mojej ocenie), że system Bolt Action nabiera wiatru w skrzydła dopiero w podejściu czysto „for fun”. Gdy nie liczą się wydane punkty na rozpiski a cele jak i przebieg scenariusza podyktowane są historycznym tłem lub ciekawym pomysłem graczy. Gdzie nie walczymy o balans tylko nastawiamy się na doskonałą zabawę. Gdzie iście epickie filmowe zwroty akcji cieszą obie strony.
Czyli stający w płomieniach sherman od pojedynczego panzerfoust-a wystrzelonego przez niedoświadczonych osttruppen.. uznawany jest miłym dopełnieniem rozgrywki a nie pechem gracza. Gdzie padają komentarze „płoń zapałko!” a w odpowiedzi „tutaj Brat pit nie jechał” :)

Dlatego aby pokazać wam trochę tego świata, wrzucam scenariusz który powstał na tzw pełnym spontanie przy piwku i grillu :)



Nazwa: Walka o Paliwo
Autorzy: Ctan, Miszczu, Złocisty napój marki Tyskie
Czas trwania:12 tur

Armie: Najlepiej 3-4 większe czołgi na stronę + po jednym anti tank weapon. (polecane piat team, bazooka, pancershrek..)
Teren: 48/72 Gęsta zabudowa miejska/lub pole pełne wzgórz i okopów – dużo hard coverów!
Na stole występuje odpowiednia liczba wraków pojazdów. Nam służyły nasze transporty i wraki zrobione z resoraków lledo. Modele te rozstawiamy więcej niż 12 cali od siebie w losowy sposób. Sugerowana ilość ok 1.5x więcej niż suma biorących w rozgrywce czołgów.
Rozstawienie: Wszystkie czołgi wyjeżdżają z krawędzi w pierwszej turze. Anty tank weapon wystawiane są na stole w hiden set up.
Cel gry: doprowadzić jak najwięcej swoich maszyn 3 cale od środka stołu.

Zasady specjalne:
Cele priorytetowe – czołgi nie strzelają do wrogiej piechoty.

Anty tank Weapon Team – oddział ten stara się upolować czołgi. Moze jednak też pomagać w ich tankowaniu. Sugerowane jest zaproszenie do gry i obsługi tych zespołów osób trzecich. Dzięki czemu gra nabiera barwności i jeszcze większej ilości zabawnych sytuacji.
(u nas dochodziło do zabawnych sprzeczek i dylematów czy pomóc chłopakom ostrzelanym przez załogę wrogiego czołgu czy jednak wiaderka są ważniejsze :P)

Brak paliwa: Po pierwszym ruchu czołgom brakuje paliwa i do momentu zatankowania nie mogą się ruszyć.
Załogi ruszają po złoża: Każda załoga czołgu może opuścić swoją maszynę na zasadach disembark od tej pory tworzy oddział złożony z historycznie liczebnej załogi, (Np Sherman 5 członków) uzbrojoną w rifle i pistole (w stosunku zbliżonym do 50/50). Załogi mogą wykonywać dowolne rozkazy, razem z ostrzeliwaniem wrogich jednostek. Nie można szarżować (załogi są zbyt skupione na ja najszybszym uruchomieniu własnej maszyny)

Spuszczanie benzyny: Jeśli załoga czołgu skończy ruch przy wraku samochodu/pojazdu może podjąć próbę spuszczenia paliwa z maszyny:
1 – pustka! W wraku nie ma ani kropli cennego płynu :/
2-4 – Jest! Udało się spuścić 1 wiaderko benzyny
5-6 – Prawdziwy urodzaj - Udało się spuścić 2 wiaderka benzyny

Poruszanie się z wiaderkami benzyny: odział może z sobą nosić tyle wiaderek ile ma członków załogi w oddziale. Modele z wiaderkami nie mogę prowadzić ognia.

Tankowanie czołgów – oddział który dobiegnie do czołgu zajmuje go i automatycznie tankuje go wiaderkami które doniósł. Od tej pory obsadzona załogą maszyna może wykonać rozkazy ruchu:
Adwance- koszt 1 wiaderko
Run – koszt 2 wiaderka


Kradzież: Odział nie jest w stanie zabrać z sobą wszystkich wiaderek które spuścił nadmiar pozostawia przy wraku. Będzie mógł je podnieść inny oddział – łącznie z wrogą drużyną!


Zasady opcjonalne:
Załoganci - Podczas walk o złoża, załoga czołgu może stracić cześć składu. Każdy załogant czołgu miał inne zadanie i wyszkolenie, dlatego śmierć każdego inaczej wpływa na jakość zespołu.

Kierowca - -2 cale do ruchu maszyny (w przypadku run -4)
Mechanik – Czołg po trafieniu dostaje dodatkowy pin token
Radiooperator - -2 do Ld czołgu
Ładowniczy – rzuć kostką przy próbie strzału 1-2 pusto w komorze – strzał się automatycznie nie powiódł
Celowniczy - -1 do trafienie
Dowódca - -1ld, – 1 do trafienia, zawsze trzeba zdawać test rozkazu – nawet jak nie ma pin markerów

Jeśli historycznie załoga miała mniej niż 6 osób należy doczytać który z członków łączył 2 funkcje i po jego śmierci zsumować efekty :)

Specjalnie dla Treja:
Zajmowanie cudzych czołgów: Załogi mogą wsiąść do wrogiego pojazdu i go obsługiwać. Jednak udaje im się to po zdanym tank fear. Dodatkowo załoga ta otrzymuje następujące zasady:
 a) Cudzy sprzęt - czołg otrzymuje podwójną ilość pin markerów podczas obsługi czołgu.
 b) Zbyt ciasno/za mało rąk do pracy - jeśli załogantów jest za mało lub za dużo niż oryginalnych miejsc w czołgu załoga otrzymuje dodatkowy -1ld


UWAGA: To gra która ma sprawić Wam frajdę, więc jeśli czytając to już masz wizję za spamowania wroga pzIc.. to zrób chłopcze 2 głębokie wdechy, policz do 10 i jeszcze raz przemyśl sprawę :)

Sugerowane jest granie w miarę dużymi maszynami i nie przejmowanie się zbytnio, czy punkty w rozpisce są sobie równe.
Przykładowe starcie tygrysa, pantery i pz4 z 4 shermanami (2x75mm, 1x76mm, firefly) jest jak najbardziej na miejscu.

Zadbajcie też o wolny czas na taką chwilę. To ma być relaks a nie łapanie chwili :)

4 komentarze:

  1. Do pełni zadymy dałbym opcje do wsiadania do cudzych czołgów.

    OdpowiedzUsuń
  2. ALE nie każdy czołg jest taki sam. Wroga obsługa musi zrobić test na liderkę, jak nie wyjdzie to czołg jedzie ale w losowym kierunku ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobry pomysł z tym wsiadaniem do czołgów przeciwnika :)

    OdpowiedzUsuń